top of page

3.

Test af unge og voksne
WAIS-IV

Jeg tilbyder intelligenstestning til unge og voksne (16 år og opefter) med det anerkendte testredskab WAIS-IV (Wechsler Adult Intelligence Scale, 4. udgave). Med mere end 10 års erfaring inden for testning og psykologisk udredning, bruger jeg WAIS-IV som et værktøj til at afdække kognitive ressourcer og forstå, hvordan en person tænker, bearbejder information og problemløser.

Typisk tester jeg unge og voksne i forbindelse med private udredningsforløb, f.eks. ved mistanke om ADHD, autisme eller andre kognitive udfordringer, eller når der er behov for en grundig vurdering af kognitive styrker og svagheder. Jeg tester også personer, der er nysgerrige på deres egen kognition, f.eks. for at forstå deres læringsmønstre, problemløsningsevner eller potentiale i arbejdsmæssige eller akademiske sammenhænge.

Hvad består WAIS-IV af?
WAIS-IV består af en række delprøver, der vurderer personens evner inden for fire hovedområder:
       1.      Verbal Forståelsesindeks (VFI)
Dette indeks måler, hvordan personen forstår og anvender sproglige informationer. Det kan f.eks. handle om at definere ord, forklare begreber eller løse sproglige problemer. En høj score her afspejler ofte evnen til at kommunikere klart og forstå komplekse idéer, hvilket kan være en styrke i både akademiske og sociale sammenhænge. En lav score kan f.eks. betyde, at man har svært ved at udtrykke sig klart eller finde løsninger, der kræver sproglig analyse.


       2.      Perceptuel Ræsonneringsindeks (PRI)
Her vurderes evnen til at forstå og løse opgaver med visuelle og rumlige elementer, som at identificere mønstre eller skabe løsninger gennem abstrakt tænkning. Hvis man scorer højt, kan man ofte hurtigt gennemskue komplekse visuelle problemstillinger, som f.eks. arkitektoniske eller tekniske udfordringer. Lavere scorer kan betyde, at man har brug for længere tid til at løse opgaver, der kræver overblik og visuel analyse.


       3.      Arbejdshukommelsesindeks (AHI)
Arbejdshukommelse handler om at fastholde og bearbejde informationer over kort tid. Jeg vurderer f.eks., hvordan personen kan huske talrækker, eller hvor effektivt de løser opgaver, der kræver flere trin. En stærk arbejdshukommelse er nyttig i både læring og komplekse arbejdsopgaver. Hvis man scorer lavt, kan det give sig udslag i problemer med at håndtere mange informationer på én gang eller at fastholde koncentrationen over længere tid.


       4.      Forarbejdningshastighed (FH)
Forarbejdningshastigheden måler, hvor hurtigt og præcist en person kan bearbejde visuelle informationer og reagere på dem. Høje scorer her er ofte forbundet med effektivitet og hurtighed i hverdagsopgaver, f.eks. i arbejdsmæssige situationer, hvor deadlines og multitasking er vigtige. Lavere scorer kan betyde, at personen har brug for ekstra tid til at gennemgå informationer eller udføre opgaver med mange gentagne elementer.

Hvad kan WAIS-IV bruges til?

WAIS-IV er et alsidigt værktøj, der kan bruges i mange sammenhænge. Testen kan hjælpe med at:
       •       Få indsigt i kognitive styrker og svagheder.
       •       Vurdere kognitive ressourcer i forbindelse med udredning for f.eks. ADHD eller autisme.
       •       Forstå vanskeligheder med læring, beslutningstagning eller problemløsning.
       •       Afklare særlige evner eller udfordringer i arbejdsmæssige og akademiske kontekster.
       •       Give en bedre forståelse af, hvordan man kan udnytte sine styrker og håndtere udfordringer i  hverdagen.

Hvordan bruger jeg resultatet til at vejlede?

Når testen er gennemført, analyserer jeg resultaterne og sætter dem i kontekst med personens hverdag og behov. Jeg udarbejder en rapport, som beskriver styrker, udfordringer og konkrete anbefalinger, der kan gøre det lettere at navigere i hverdagens krav.

Mine anbefalinger kan f.eks. omfatte strategier til at forbedre arbejdshukommelsen, håndtere komplekse opgaver eller opbygge selvforståelse og selvtillid i forhold til personens styrker. Hvis testen er udført som en del af en udredning, samarbejder jeg med relevante fagpersoner, så resultatet kan bruges som en del af en helhedsorienteret indsats.
 

MindTester

Nydamsvej 1, 1. sal 

8362 Hørning​​

 

Telefon:

26232055 (telefontid hverdage mellem kl. 9-12)

Mail: 

peter@mindtester.dk

(Eller brug kontakt-formularen som tjekkes dagligt) 

  • Facebook

© 2035 by Maggie Louise. Powered and secured by Wix

bottom of page